Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 15. června 2011

Na úvod zasedání se dostavil Radomír Silber, který vyjádřil nespokojenost s tím, jak KPE řešila jeho stížnost na redaktora MFDNES Jana Gazdíka v případě jeho interview s Miroslavem Grebeníčkem. Předsedkyni komise i předsedovi SNČR posléze 16. června t.r. zaslal dopis s dalšími materiály. Členové komise se s dopisem seznámí a zaujmou definitivní stanovisko na svém dalším zasedání.

Nová podání:
Stížnost na porušená novinářské etiky a podezření na rasismus zveřejněním článku v Ústeckém deníku s názvem „Chcete koupit nádraží? V Ústí ho prodávají!“ Bude dotázána redakce.

Stížnost Filipa Vávry na časopise Respekt, v jehož internetovém vydání vyšel článek, který útočí na jeho osobu a píše se v něm, že má na svědomí všechno možné od násilí v Janově po vydávání antisemitské propagandy. Stěžovatel uvádí, že nebyl nikdy za podobné činy odsouzen. Podklad byl k vyjádření přeposlán šéfredaktoru Respektu.

Řešená podání:
Stížnost Martiny Beckové na redaktora časopisu Zeměměřič Radka Petra, že v článcích používá nepravdivé informace.

KPE se obrátila s dotazem na dotyčného redaktora. Má k dispozici i inkriminované články, stejně jako vyjádření redaktora R. Petra, který slíbil podrobnější rozklad připravit na zasedání komise v červnu, ale zatím nedodal. Bude urgováno.

Stížnost Milana Knížáka na článek v Českých novinkách: Prezident Klaus otevřel nové dětské expozice zámku v Lednici.

Milan Knížek uvádí, že článek je lživý, protože prezident Klaus nemohl být na zahájení expozice dětských pokojů, která se konala ve 14 hodin, protože přijel do Lednice až v 16,40, aby se zúčastnil otevření muzea loutek. Komise se dotázala šéfredaktora Českých novinek, který přeposlal stanovisko bývalého generálního ředitele ČTK. Bývalý generální ředitel uvádí, že v žádném případě nešlo o záměrné upozadění výstavy loutek a upozorňuje, že obdobný text publikoval i zpravodaj Českého rozhlasu. Komise bere vyjádření na vědomí. Nedomnívá se, že redaktor jednal záměrně, jde o zkreslení neúmyslné.

Vyřešená podání:
Komise obdržela vyjádření Michala Hanáka, šéfredaktora iDNES.cz, k podání Ondřeje Holčáka, který si stěžoval na uveřejnění fotografie těla mrtvého muže u článku Pákistánci prodali snímky rozstřílených společníků Usámy bin Ládina. Michal Hanák konstatuje, že zveřejnění fotografie uvedené v článku ukazuje následky zásahu a dokládá, jaké fotografie se staly předmětem obchodu mezi Pákistánci a zpravodajskou agenturou.
Zveřejnění fotografií serverem iDNES.cz tedy mělo podle jeho názoru
zpravodajské opodstatnění. Snímky podle něj nijak neodporují právnímu řádu České
republiky, etickému kodexu iDNES.cz, ani dobrým mravům. Nijak nepoškozují děti či
mladistvé a nemohou ohrozit jejich mravní výchovu.
Podle Hanákova vyjádření editor umístil článek na titulní stranu serveru iDNES.cz na třetí pozici s malou fotografií. Přestože jsou přesvědčeni o nezávadnosti těchto fotografií, hlavní
článkový snímek po cca 60 minutách rozostřili, aby celý záběr viděl
skutečně až ten čtenář, který projeví o článek s jasným názvem zájem. Z tohoto
důvodu další obrazový materiál v článku ponechali beze změn. V postupu redakce tedy neshledává pochybení. Naopak, postup editora považuje za
proaktivní, když rozostřením předešel možným pochybnostem o brutalitě snímku.
Komise bere vyjádření na vědomí a zašle ho stěžovateli.

Předsedkyně KPE děkuje všem členům za jejich aktivní bezplatnou práci a přeje klidné léto.
Příští schůze se bude konat 14. září 2011 od 18 hodin na FSV UK, Smetanovo nábřeží 6, místnost č. 108.

Zapsala B. Osvaldová
